Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

C'è ancora domani

Neem alvast een kijkje

Delia is de vrouw van de gewelddadige Ivano en moeder van drie kinderen, waaronder de tiener Marcella. Tussen de huiselijke bezigheden door verzorgt ze haar norse ziekelijke schoonvader Ottorino. Ze heeft een paar bondgenoten in dit harde leven: Nino, een monteur die van haar houdt; Marisa, een geestige en optimistische vriendin; en William, een Afro-Amerikaanse soldaat die haar graag wil helpen.

Dochter Marcella wil zich verloven met Giulio, een telg uit een welgestelde famil…

Delia is de vrouw van de gewelddadige Ivano en moeder van drie kinderen, waaronder de tiener Marcella. Tussen de huiselijke bezigheden door verzorgt ze haar norse ziekelijke schoonvader Ottorino. Ze heeft een paar bondgenoten in dit harde leven: Nino, een monteur die van haar houdt; Marisa, een geestige en optimistische vriendin; en William, een Afro-Amerikaanse soldaat die haar graag wil helpen.

Dochter Marcella wil zich verloven met Giulio, een telg uit een welgestelde familie. Vader Ivano ziet een aangenaam financieel gewin in het mogelijke huwelijk tussen de twee. Na een lunch met haar schoonfamilie realiseert Delia zich echter meteen dat haar dochter op weg is naar een huwelijk dat vergelijkbaar is met het hare, waarin ze regelmatig zal worden lastiggevallen en vernederd. Dat wil ze niet voor haar dochter. Ze neemt haar maatregelen om het huwelijk tegen te gaan. Marcella is wanhopig, maar Delia weet dat ze het juiste heeft gedaan: ze heeft besloten terug te vechten, zich bewust van haar inferieure toestand dankzij de aanmoediging die haar per post bezorgd wordt.

Paola Cortellesi, die de film regisseerde, meeschreef en erin speelde (in de hoofdrol, Delia), werd voor haar film geïnspireerd door de verhalen van haar grootmoeders en overgrootmoeders. Het is ook de reden waarom ze de film in zwart-wit wilde schieten. “Als je in Rome wordt herinnerd aan beelden uit het verleden, zijn ze nooit in kleur”. Cortellesi wilde een hedendaagse film maken die zich afspeelt in het verleden om haar eigen jonge dochter te helpen de strijd van Italiaanse vrouwen voor rechten en waardigheid te begrijpen.

De film was een enorm succes in Italië. C'è ancora domani (letterlijk vertaald: morgen is er ook nog) werd de meest winstgevende Italiaanse film sinds het begin van de covid-pandemie en de meest winstgevende film ooit geregisseerd door een vrouwelijke Italiaanse regisseur. De film overtrof in 2023 zelfs de inkomsten en bezoekersaantallen van Barbie. De kaskraker raakt een gevoelige snaar in een samenleving die in opstand komt tegen aanhoudend machismo en geweld tegen vrouwen.

Locatie