Sorry, deze activiteit is niet meer beschikbaar

Chocolat (re-release)

Neem alvast een kijkje

France – what’s in a name- keert terug naar het hedendaagse Kameroen waar ze als kind in de jaren 1950 heeft gewoond. France's vader was het hoofd van een koloniale administratieve onderafdeling in de noordelijke buitenpost Mindif, terwijl haar moeder wegkwijnde tijdens zijn afwezigheid. De zwarte bediende Protée bestierde het huishouden. Tijdens France’ reis komen in flashbacks de herinneringen aan haar jeugd terug.

Als een klein vliegtuig een noodlanding moet maken in de buurt en de witte passagiers tijdelijk onderkomen vinden in de villa, komt de ware aard van de verhoudingen tussen zwarte Afrikanen en kolonialen aan het licht; de Fransen stellen zich superieur op en veroorzaken spanningen terwijl ze wachten tot het vliegtuig is gerepareerd.

Chocolat richt zich sterk …

France – what’s in a name- keert terug naar het hedendaagse Kameroen waar ze als kind in de jaren 1950 heeft gewoond. France's vader was het hoofd van een koloniale administratieve onderafdeling in de noordelijke buitenpost Mindif, terwijl haar moeder wegkwijnde tijdens zijn afwezigheid. De zwarte bediende Protée bestierde het huishouden. Tijdens France’ reis komen in flashbacks de herinneringen aan haar jeugd terug.

Als een klein vliegtuig een noodlanding moet maken in de buurt en de witte passagiers tijdelijk onderkomen vinden in de villa, komt de ware aard van de verhoudingen tussen zwarte Afrikanen en kolonialen aan het licht; de Fransen stellen zich superieur op en veroorzaken spanningen terwijl ze wachten tot het vliegtuig is gerepareerd.

Chocolat richt zich sterk op hoe het jonge meisje de koloniale sociale orde ervaart. Het laten zien van de ervaringen via het kind heeft belangrijke gevolgen: het kind kan wat grensoverschrijdender zijn, gaat naar plaatsen waar volwassenen dat niet kunnen. Het maakt haar tot een tussenpersoon in de zwart/witte wereld.

Chocolat is de debuutfilm van Claire Denis uit 1988. Denis werd geïnspireerd door haar eigen jeugd in verschillende plaatsen in Afrika, waar haar vader koloniaal bestuurder was. Koloniale politiek staat niet centraal in het verhaal, maar schemert niettemin op complexe wijze in de film door. Kenmerkend voor Denis is de subtiele aanpak van het thema: haar film schildert in associatieve flashbacks het leven in een kolonie, waarin het witte kind ''de Ander' is voor de Afrikaan en omgekeerd. Spaarzame dialoog, strak gekadreerde beelden en een niet-lineaire verhaallijn zijn kenmerkend voor haar filmstijl.

Locatie