Blaum - Marijke Schurink

 

 

 

 

Blaum - Marijke Schurink

 

 

Jaar: 2022
Materiaal: Cyanotype print op katoen

Locatie: Achtergevel van de kapel aan de Zuidsingel
Afmetingen: 750 x 260 cm

 

Kunstenaar Marijke Schurink houdt van bijzondere materialen. Haar oog valt op alledaagse dingen zoals de ronde vorm van een paardenbloempluis of de spiegeling in de IJssel van vrachtwagens die over de brug bij Deventer rijden. De schoonheid van de natuur en van het tijdelijke zijn een rode draad in haar werk. De toeschouwer wordt meegenomen in haar dagelijkse verwondering over het kwetsbare en gewone. Haar atelier is haar bibliotheek, vol met probeersels en ideeën die ze al eens onderzocht. Hieruit ontstaan objecten, foto’s en filmpjes. Regelmatig werkt Marijke in opdracht of maakt een installatie voor een specifieke plek.

 

Voor Up Amersfoort heeft ze zich laten inspireren door de bloemenpracht van het voorjaar. Behalve mooi kunnen planten geneeskrachtig, maar ook zeer giftig zijn. Deze dualiteit spreekt haar aan, immers niets is alleen zwart of wit. De fascinatie voor deze planten vertaalde ze voor Up Amersfoort in een kunstwerk met schakeringen van de kleur blauw. Met de cyanotype techniek, een fotografisch procedé met zonne-belichting maakte ze een aantal afdrukken van giftige maar medicinale planten. Wie goed kijkt ziet klimop, stinkende gouwe, vingerhoedskruid, wolfsmelk en waterscheerling. Het groeiproces en de verbeelding daarvan laat de blik omhooggaan. De afgebeelde planten kronkelen aan weerszijden van het venster omhoog richting het licht. Rondom het kerkraam van de kapel ontstaat een hallucinerende blauwe wereld.

 

 

Kloostercomplex aan de Zuidsingel

 

Het kunstwerk van Marijke Schurink is te zien op de achtergevel van de kapel 

 

De kapel maakt deel uit van een groot kloostercomplex aan de Zuidsingel. In 1900 werd in opdracht van de congregatie van Zusters Onze Lieve Vrouw te Amersfoort door H. Kroes de eerste fase van een - voor Amersfoortse begrippen grootschalig - kloostergebouw ontworpen. Het betrof een uitbreiding van een complex dat zijn aanvang vond in het betrekken door de congregatie van het voorname achttiende-eeuwse huis van de familie Cohen 'Huis met de paarse ruiten' (Zuidsingel 38). In 1847 werd ter linkerzijde, op de plaats van het oude koetshuis, naar ontwerp van Th. Molkenboer een eerste uitbreiding gerealiseerd, waarbij onderdelen van het koetshuis werden behouden. 

 


De zaalkerk van het complex is in hoofdzaak in twee fasen tot stand gekomen. In 1889-1890 werd naar ontwerp van C.L.M. Robbers een neogotische kapel gebouwd. Aan de zuidzijde bevond zich een relatief klein priesterkoor, geflankeerd door een opbergkamer en een sacristie. Het te kleine priesterkoor gaf in 1934-1935 aanleiding om B.J. Koldewey te vragen een breder priesterkoor te ontwerpen. Aangezien het beschikbare terrein slechts een kleine uitbreiding in de lengterichting toeliet, koos de architect voor een ontwerp waarin meer de breedte van de locatie werd benut. Bovendien maakte hij de uitbreiding hoger dan de bestaande kapel. Hij ontwierp in de bouwstijl van het traditionalisme een hoge rechthoekige ruimte, overspannen met een houten kap, met daaromheen symmetrisch gerangschikt een aantal kleinere ruimten, zoals een berging en een sacristie. Links en rechts van de kapel ligt een omsloten tuin.

 

Het gebouw - dat nog steeds als klooster in gebruik is - werd in 2020 aangekocht door projectontwikkelaar Schipper Bosch. Dat gaat naar eigen zeggen ‘met respect voor de historie’ op termijn woningen en appartementen realiseren in het monumentale klooster uit de 18de eeuw. De 55 zusters houden er een afzonderlijk woongedeelte.

 

Terug naar overzicht