Tilt - Willeke van Ravenhorst

 

 

 

 

Tilt - Willeke van Ravenhorst

 

 

Jaar: 2022
Materiaal: Polypropyleen band, metaal

Locatie: Rietveldpaviljoen
Afmetingen: 24 x 48 meter

 

Willeke van Ravenhorst maakt grote, ruimte vullende installaties die ze opbouwt uit bijvoorbeeld kabel, draad, metalen stangen of autogordel. Zij gebruikt dit materiaal om driedimensionale lijntekeningen te maken waarmee zij reageert op de ruimte.
Het gaat haar voornamelijk om het proces van interactie, herdefiniëring en betekenisgeving. Met de materialen, die bij elke installatie weer anders zijn, creëert of suggereert zij de aanwezigheid van alternatieve ruimtes waar bezoekers zich doorheen moeten begeven om zo zelf onderdeel van het werk te worden. Het is een manier om bezoekers te dwingen de ruimte anders te ervaren.

 

Het kunstwerk voor Up Amersfoort is een lijnenspel dat speelt met perspectief en reageert op de gebouwen zelf, de plaatsing van deze gebouwen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de bomen. De lijnen creëren een bewegende, driedimensionale tekening in de lucht die begint met een nabootsing van de vorm van een gebouw, die dan in een andere vorm overgaat. 
De installatie beweegt in de wind en vormt zo dansende, deinende, bewegende reflecties van de gebouwen en de verschillende verbindingen. Toeschouwers die onder de installatie doorlopen kunnen op deze manier de structuren om zich heen op een andere manier beleven. De installatie activeert het kijken en creëert een dynamische ervaring van de ruimte.
 

 

 

Rietveldpaviljoen en het voormalige GGD-gebouw

 

Het kunstwerk van Willeke van Ravenhorst zoekt de verbinding tussen het Rietveldpaviljoen en het voormalige GGD-gebouw.

 

Het Amersfoortse Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Het is een voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Het vierkante paviljoen met rechte lijnen en vlakken was gebaseerd op de principes van De Stijl maar de kleuren zijn soberder en de materialen komen meer tot hun recht. De maatvoering is gebaseerd op 3x3 meter: de gevels zijn 18 meter breed en 6 meter hoog. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Door de renovatie van het Rietveldpaviljoen en de aanleg van een park rondom het paviljoen staat het gebouw letterlijk in een ander daglicht en komen de ruimtelijke kwaliteiten optimaal tot hun recht. 

 

 

Het GGD-kantoor is in 1961 ontworpen door architect Bart Linssen is sinds 2016 een gemeentelijk monument. Linssen was van 1956 tot 1966 stadsarchitect van Amersfoort en geïnspireerd door de zogenaamde Bossche School. De Bossche school kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van cement en eerlijk gebruik van materialen, diepliggende ramen met duidelijke omlijsting en nadruk op ‘horizontaliteit’. Linssen heeft voor het GGD-kantoor bewust met ritme en textuur gespeeld: op de horizontale vlakken zijn de lijnen horizontaal. De spekbanden onder de ramen doen mee in die ‘horizontaliteit’. De smallere verticale vlakken tussen de ramen hebben verticale lijnen. Dit geeft de sobere gevel van 50 meter ritme. 

 

Het gebouw wordt momenteel door projectontwikkelaars Latei en Heilijgers getransformeerd naar stadwoningen. Monumentale kenmerken zullen bewaard blijven, zoals het béton brut, waarin de afdruk van de bekisting zichtbaar is. Een ander monumentaal kenmerk dat na de verbouwing behouden blijft, zijn de karakteristieke koperen regenpijpen.

 

Terug naar overzicht