Rimpelingen 2022 - Anne ten Ham

 

 

 

 

Rimpelingen - Anne ten Ham

 

 

Het kunstwerk Rimpelingen van Anne ten Ham is te zien van vr t/m zo van 13.00 - 18.00 uur.

 

Jaar: 2022
Materiaal: Waterdruppels en pompinstallatie
Locatie: Plantsoen Noord
Afmetingen: variabel

 

In monumentale installaties creëert Anne ten Ham momenten waarin de realiteit zich niet aan de regels van de werkelijkheid houdt en ons in betovering brengt. In het sobere en poëtische werk wordt de aandacht naar onderwerpen geleid die van plaats, functie of doel lijken te zijn afgedwaald. Inhoudelijk reageren de werken direct op kenmerkende eigenschappen van de locatie, die door haar vaak architectonische en technische ingreep geheel van sfeer en betekenis verandert. Hierbij brengt de geregisseerde verandering van natuur- en weerkundige fenomenen zoals (dag)licht, water en wind de verstilde installaties tot leven. Rimpelingen maakt deel uit van een langdurig onderzoek naar de eigenschappen van water. 

 


Anne ten Ham koos als plek voor haar kunstwerk het bankje bij de gedenksteen van het Mirakel van Amersfoort. Voor de gedenksteen staat een bankje naast een boom waarvan een tak ver over het pad, zelfs over het water van de Eem hangt. Het weldadig groene gebladerte biedt een uitgelezen plek om gedachten mee te laten stromen met het water. Soms veroorzaakt een vallende waterdruppel een rimpeling in de gedachten. Want op een zonnige dag regent het meestal niet. Het werk is subtiel, bijna niet aanwezig, tot opvalt dat de rimpeling in het water veroorzaakt wordt door waterdruppels. Ze lijken uit het niets te komen; een nieuw mirakel is geboren.
 

 

 

Mirakel van Amersfoort en stadsmuur Sint Annastraat

 

Het kunstwerk van Anne ten Ham is te zien in het Plantsoen Noord nabij de stadsmuur op de plek waar het Mirakel van Amersfoort haar oorsprong vindt.

 

In 1444 was Geertje Arends onderweg van Nijkerk naar Amersfoort om in te treden in het Sint-Agnietenklooster. Ze had een pijpaarden Mariabeeldje bij zich, maar omdat ze het te lelijk vond voor het klooster, gooide ze het in de buitengracht (tegenwoordig Scheltussingel). Het beeldje werd enkele dagen later gevonden door de dienstmeid Margriet Albert Gijsen in de gracht onder het ijs. Zij had driemaal een visioen gehad waarin haar werd verteld naar die plaats te gaan. Ze plaatste het beeldje bij haar thuis en stak een kaars aan, die driemaal langer brandde dan verwacht. Haar biechtvader bracht het beeldje vervolgens naar de Onze-Lieve-Vrouwekapel. Al snel na de vondst van het beeldje kwamen pelgrims bij duizenden naar Amersfoort en werd de stad bekend tot buiten onze landsgrenzen. Waarschijnlijk werd de stad in die tijd het belangrijkste Nederlandse bedevaartsoord boven de rivieren. Vlak na de vondst, omstreeks 1460, werd voor het Mirakel een nieuwe bedevaartkerk gebouwd, de Onze-Lieve-Vrouwekerk. In de loop van een eeuw werd een groot aantal wonderen toegeschreven aan het beeldje

 

 

De aarden wal en de stadsmuur aan de Sint Annastraat geven een goed beeld van de situatie na 1560. Toen werd aan de binnenzijde van de stadsmuur een aarden wal opgeworpen. De aarden wal versterkte de stadsmuur, die door de toegenomen vuurkracht van kanonnen in het midden van de 16e eeuw niet langer weerstand kon bieden aan kanonskogels.

 


Vanaf 1657 tot 1935 stonden buiten de stadsmuur hooibergen, die hoorden bij stadsboerderijen. Na een stadsbrand in 1657 mochten ze in verband met brandgevaar niet langer in de stad staan. Toen de Coninckspoort in 1842 werd afgebroken bleef de muur bleef staan, omdat er bedrijfjes tegen aan waren gebouwd. In 1934 stortte een deel van de stadsmuur in, maar werd weer hersteld. De stadsmuur - inmiddels rijksmonument - is later opnieuw gerestaureerd. 

 

Terug naar overzicht