Sterben

Neem alvast een kijkje

De leden van het gezin Lunies hebben elkaar als familie allang niets meer te zeggen. Moeder Lissy haalt opgelucht adem als haar dementerende e…

De leden van het gezin Lunies hebben elkaar als familie allang niets meer te zeggen. Moeder Lissy haalt opgelucht adem als haar dementerende echtgenoot eindelijk in een verzorgingstehuis wordt geplaatst. Haar nieuwe vrijheid is echter van korte duur: door diabetes, kanker en nierfalen zal ze ook niet meer lang leven. Hun twee kinderen trekken zich ook terug uit de realiteit van het gezinsleven. Geen van hen is in staat om de uitdagingen van verwantschap onder ogen te zien - om je gevoelens te uiten, om een gemeenschappelijke basis te vinden en om emotioneel verantwoordelijk te zijn. Zoon Tom (Lars Eidinger), een dirigent van begin 40, werkt aan een compositie genaamd 'Sterben', terwijl hij tegelijkertijd surrogaatvader wordt van het kind van zijn ex-vriendin. Toms zus, amateurzangeres en eigenzinnige mondhygiënist Ellen, begint een affaire met de getrouwde Sebastian met wie ze in punkclubs haar liefde voor alcohol deelt. Een affaire die duidelijk nergens toe leidt. Als de Dood eindelijk op de stoep staat, ontmoeten de vervreemde familieleden elkaar weer. De vijf hoofdstukken waarin de film is opgedeeld, bieden meerdere perspectieven op het niet-functioneren van de familie Lunies. Glasners benadering is die van een speurneus in een huiselijke etnografie, waarbij de onmacht van iedereen wordt herleid tot de tijd dat Lissy, Gerd en hun kinderen allemaal onder hetzelfde dak woonden. Zoals Glasner het meedogenloos ziet, is in deze periode door een kille opvoeding de bodem gelegd voor de latere mislukkingen, Een kille opvoeding die contrasteert met de onvoorwaardelijke liefde die we normaal gesproken associëren in ouder-kindrelaties, tot het punt dat sterven in deze context een bevrijding is. Het kerngezin als een mislukt project.

Wanneer

Locatie