Herkenning in vervreemding

Wij leven met elkaar in een wereld waarin de realiteit wordt vertroebeld met alternatieve feiten en complottheorieën. Deze tijd waarin het coronavirus onze maatschappij in zijn greep houdt wordt vaak als surreëel ervaren. En met alle verschillende informatiestromen is het inmiddels onmogelijk om feiten van fictie te scheiden. En dus creëren wij allemaal onze eigen werkelijkheid met wat wij zelf waarnemen.

En dat doen kunstenaars Poen de Wijs, Margot Homan en Peter van Oostzanen ook. Zij maken kunst waarin zij onze dagelijkse realiteit transformeren tot een nieuwe magische of mythische realiteit. Met veel aandacht voor detail en schoonheid hebben zij, ieder op een heel eigen manier, een fascinerende nieuwe context gecreëerd waarin wij onszelf kunnen herkennen en die tegelijkertijd vervreemdt.

Poen de Wijs behoort tot …

Herkenning in vervreemding

Wij leven met elkaar in een wereld waarin de realiteit wordt vertroebeld met alternatieve feiten en complottheorieën. Deze tijd waarin het coronavirus onze maatschappij in zijn greep houdt wordt vaak als surreëel ervaren. En met alle verschillende informatiestromen is het inmiddels onmogelijk om feiten van fictie te scheiden. En dus creëren wij allemaal onze eigen werkelijkheid met wat wij zelf waarnemen.

En dat doen kunstenaars Poen de Wijs, Margot Homan en Peter van Oostzanen ook. Zij maken kunst waarin zij onze dagelijkse realiteit transformeren tot een nieuwe magische of mythische realiteit. Met veel aandacht voor detail en schoonheid hebben zij, ieder op een heel eigen manier, een fascinerende nieuwe context gecreëerd waarin wij onszelf kunnen herkennen en die tegelijkertijd vervreemdt.

Poen de Wijs behoort tot de grote realisten van zijn generatie. Zijn combinatie van klassieke en moderne schildertechnieken en -materialen zorgen ervoor dat zijn werk zeer herkenbaar en onderscheidend is. Na een begin met abstracte kunst kwam de internationale doorbraak met zijn – veelal vrouwelijke – naaktschilderijen. Enkelen daarvan vonden wereldwijd hun weg als de albumhoezen van de langspeelplaten van de band Flairck.

Er werden steeds meer elementen toegevoegd aan de werken van Poen de Wijs. Geïnspireerd door muziek, theater, geschiedenis en zijn verre reizen ontstaan er even complexe als boeiende  composities. Fantastisch zijn de werken waarin al deze elementen samenkomen. Dat resulteert in een nieuwe werkelijkheid waarin verschillende culturen, tijdperken, en werelden elkaar in harmonie ontmoeten. Het zichtbare respect en bewondering voor culturele verschillen laten een grote maatschappelijke betrokkenheid zien. Ook verschillen in leeftijd zijn een terugkomend thema. De onschuld van de jeugd, de vruchtbaarheid van de jongvolwassenen en de wijsheid van de oudere generaties komen in zijn werk samen. Vaak is er zelfs dan nog ruimte voor de nodige flora en fauna.

Sculpturen van Margot Homan bedienen hart en geest. Ze zijn er uit ontsproten. Dat zie je, dat voel je. Ze gaan over ‘de’ mens in zijn universele humaniteit. Tegelijkertijd over het individu in al zijn uniciteit. In haar woorden: “Pas onlangs besefte ik dat ik altijd intuïtief in mijn werk zoek naar versmelting van de typisch Nederlandse aandacht voor detail en natuurlijke innigheid met de theatrale verhevenheid van de Italiaanse grandeur; het verbinden van het tedere en het verhevene.” Margot Homan leeft niet voor niets in twee werelden van culturele verschillen. Haar intieme en sereniteit uitstralende atelier in het Brabantse laagland en het Italiaanse Pietrasanta met in de nabijheid de rijke Toscaanse  geschiedenis en de bergen waar het schitterende marmer gedolven wordt. Margot: “Die combinatie  levert een onuitputtelijke bron van inspiratie op. Ze vullen mijn longen met creatieve adem.”

Soms versmelten de dagelijkse realiteit en de gecreëerde werkelijkheid even: “Mijn atelier is een universum, onbegrensd met oneindige mogelijkheden, een zoektocht met de weidsheid van beloftes en de beloning van het vinden. Als ik soms moe van het werk mijn hoofd op de pas gehouwen steen te ruste leg schrik ik ervan hoe koud het marmer is.”

Peter van Oostzanen treedt in zijn schildertechniek in de voetsporen van de Oude Meesters, net als Poen de Wijs en veel andere generatiegenoten. Zijn werk zit vol sfeer, kleur en gevoel. Hij creëert een wereld vol gefantaseerde landschappen, waarin alledaagse voorwerpen in ongewone verbanden of een ongebruikelijke context worden geplaatst. Vreemde apparaten op hoge rotsen, verlaten gebouwen en voertuigen op vreemde plekken: niets is onmogelijk. De schilderijen van Peter van Oostzanen verwonderen, vervreemden en vertellen een bijzonder verhaal. Tegelijk blijft er voldoende vrijheid over voor een heel nieuwe interpretatie van de kijker.

Peter van Oostzanen: “Ik haal mijn inspiratie uit het leven van alledag: vaak zijn het terloopse observaties die me verwonderen en aan het denken zetten. Na verloop van tijd zie ik dan opeens wat voor een draai ik aan die observatie wil geven. Dit idee leg ik vast in een vlotte schets. Deze schetsen vormen de basis, die ik vervolgens verder uitwerk tot rijpe ideeën.” Zodra er een goed doordacht concept staat en de compositie, verhoudingen en kleuren kloppen brengt hij dit over op een doek of paneel. En dan begint pas het eigenlijke schilderen pas. Dit proces resulteert in vaardig en precies geschilderde schilderijen met een bijzonder verhaal en een doordachte compositie.

Wanneer

  • elke vrijdag, zaterdag en zondag t/m 14 november 202112.00 - 17.00 uur

Prijzen

  • Volwassenen: €8,-
    Museumkaart: gratis
    Jeugd t/m 18 jaar: gratis
    Studenten: gratis
  • Betaalmogelijkheden: PIN, Creditcard

Kenmerken

Neem alvast een kijkje

Locatie

Reviews

Lees de ervaringen van bezoekers

Bekijk de reviews van bezoekers die al een bezoek aan deze locatie hebben gebracht.

Bekijk alle reviews op tripadvisor