Neem alvast een kijkje

Vrijgevochten en wars van conventie; dat was schrijver, fotograaf, model en internationaal bekende oorlogscorrespondente voor Vogue, Lee Miller. Het verhaal van Lee begint in 1938 in Zuid-Frankrijk, waar Lee (Kate Winslet) op vakantie is met haar dierbaarste en beste vrienden die kunstenaars, dichters en vertrouwelingen zijn. De oorlogsdreiging komt echter steeds dichterbij, en bijna van de ene op de andere dag verandert alles voor de vriendengroep. Lee volgt de liefde van haar leven, de kunsthandelaar Roland Penrose (Alexander Skarsgård), naar zijn geboortestad Londen, waar ze werk zoekt als fotograaf voor de Britse Vogue. Miller wil dat haar vrouwelijke baas toestemming vraagt aan het Ministerie van Informatie voor Lee om naar de frontlinie te gaan. In tegenstelling tot de vele mannelijke fotografen die automatisch het recht hebben om te gaan, wordt Miller afgewezen.

Lee went z…

Vrijgevochten en wars van conventie; dat was schrijver, fotograaf, model en internationaal bekende oorlogscorrespondente voor Vogue, Lee Miller. Het verhaal van Lee begint in 1938 in Zuid-Frankrijk, waar Lee (Kate Winslet) op vakantie is met haar dierbaarste en beste vrienden die kunstenaars, dichters en vertrouwelingen zijn. De oorlogsdreiging komt echter steeds dichterbij, en bijna van de ene op de andere dag verandert alles voor de vriendengroep. Lee volgt de liefde van haar leven, de kunsthandelaar Roland Penrose (Alexander Skarsgård), naar zijn geboortestad Londen, waar ze werk zoekt als fotograaf voor de Britse Vogue. Miller wil dat haar vrouwelijke baas toestemming vraagt aan het Ministerie van Informatie voor Lee om naar de frontlinie te gaan. In tegenstelling tot de vele mannelijke fotografen die automatisch het recht hebben om te gaan, wordt Miller afgewezen.

Lee went zich tot de Verenigde Staten, ze krijgt het voor elkaar de War Accreditation te krijgen, en gaat naar Europa. Alleen. Nadat ze zich een weg heeft gebaand door het beleg van Saint-Malo en vervolgens één van de allereerste toepassingen van napalm heeft gefotografeerd, bundelt Lee haar krachten met goede vriend en collega-fotograaf David E. Scherman. Lee heeft diepgaande empathie voor vrouwen en voor de stemloze slachtoffers van de gruwelijke oorlogsmisdaden. Haar beelden tonen zowel de kwetsbaarheid als de wreedheid van de mens. Lee en Scherman worden een team waarvan Lee door haar inventiviteit de leider is. Ze leggen de bevrijding van Parijs vast, ze sluipen het verlaten huis van Hitler in München binnen - waar Scherman Miller vastlegt die baadt in het bad van der Führer - en ze behoren tot de eerste fotografen die op de dag van de bevrijding de kampen Buchenwald en Dachau betreden, waar Lee een reeks gruwelijke beelden maakt.

Lee is gebaseerd op Antony Penrose’s boek “The Lives of Lee Miller.” Kate Winslet, die bijzonder geïntegreerd was door het leven van Lee, en een cruciale rol heeft gespeeld in de totstandkoming van de film, snapte niet dat er nog geen film over deze bijzondere vrouw was gemaakt. Ze zocht contact met Penrose. Hij vertelde haar dat veel mannen geprobeerd hebben een film over Lee te maken, “Er ligt een hele doos met scenario's op zolder die nooit zijn gemaakt. Ze snapten haar gewoon niet helemaal. Lee was een waanzinnig vrijgevochten vrouw die aan het begin van de 20e eeuw alle stereotype man/vrouwverhoudingen aan haar laars lapte. Er is voortdurend een soort spanning tussen het inzetten van haar schoonheid om iets te bereiken maar er ook niet door bepaald willen worden.”

In de jaren die volgden werkte Winslet zeer nauw samen met Antony Penrose en begon het langdurige creatieve proces om een weg te vinden in het buitengewone leven van Miller. Winslet kreeg volledige toegang tot de Lee Miller-archieven en ontdekte de complexiteit van deze vrouw.

De film moest geen biopic worden: Lee Miller’s verhaal van de wieg tot het graf. De structuur voor het scenario was de grootste uitdaging. Voor Winslet was het focussen van het scenario op een bepaald decennium van Miller’s leven een manier om zich te ontdoen van alle vooropgezette ideeën over Lee Miller als het model en het onderwerp van de blik van veel mannelijke kunstenaars. "Toen we ons concentreerden op haar middelbare leeftijd als vrouwelijke fotograaf die naar de frontlinie ging als oorlogscorrespondent tijdens de Tweede Wereldoorlog - voelden we dat dit het specifieke decennium van haar leven zou zijn waar de film over moest gaan."

Wanneer

Locatie